Soutenance de thèse de AUDREY QUESSADA
Ecole Doctorale
ESPACES, CULTURES, SOCIETES - Aix Marseille
Spécialité
Histoire de l'art
établissement
Aix-Marseille Université
Mots Clés
Manifestes artistiques,Avant-gardes,presse et revue,analyse du discours,écrits critiques d'art,
Keywords
Artistic manifestos,Avant-garde,Press and media,Critique d'art,
Titre de thèse
Les manifestes artistiques: archéologie d'un genre, de Jacques Louis David à Gustave Courbet.
Artistic manifestos: emergence of a class,Jacques Louis David to Gustave Courbet.
Date
Thursday 5 December 2019
à 14:00
Adresse
MMSH
5 Rue Château de l'Horloge
13090 Aix-en-Provence
à définir
Jury
Directeur de these | Mme Rossella FROISSART | Aix Marseille Université |
Rapporteur | Mme Marie-Eve THERENTY | Université de Montpeliier 3 |
Rapporteur | M. Alain BONNET | Université de Bourgogne |
Examinateur | M. YVES CHEVREFILS DESBIOLLES | IMEC |
Examinateur | M. PIERRE WAT | PARIS I PANTHEON SORBONNE |
Résumé de la thèse
« Hurle Hurle Hurle » écrivait inlassablement Tristan Tzara dans lun de ses manifestes de 1918. La lettre, le cri en tant que manifestation de lêtre au monde, lécrit en tant que création dune résonnance intérieure. Ces deux versants, sans cesse entre intimité et altérité, constituent les fondements des manifestes dartistes, incarnation dune publication portée tant par lurgence que par la stratégie de sa diffusion. Un texte qui échappe à son auteur dès lors quil est publié : oublié, mythifié, institutionnalisé, réactivé, la fortune critique des manifestes dépend de lair de temps, des crises, des combats.
Le manifeste artistique résiste au processus définitionnel. Si nous avons coutume dassocier celui-ci aux premières avant-gardes dites historiques, nous en faisons un texte de la rupture inhérent au XXe siècle. Or, face aux dernières études et anthologies sur ce thème, il paraissait opportun de se pencher sur lorigine du genre afin de comprendre le processus démergence, dintentionnalité et de réception de ces écrits manifestaires dès la première moitié du XIXe siècle.
Cette thèse vise un double objectif : à la fois prospection archéologique dans le champ des revues de la première moitié du XIXe siècle ( Le Journal des artistes, La Liberté journal des Arts, La renaissance littéraire et artistique ; LArtiste, La Revue Réaliste, Le Mercure du XIXe etc
), elle offre également une reconstitution de lhistoire des manifestes artistiques en suivent étroitement les ordonnances et décrets qui jalonnent lhistoire de la liberté de la presse mais aussi au rythme des expositions au Salon, enjeu de polémiques et de guerres discursives.
Thesis resume
"Hurle Hurle Hurle Hurle" wrote Tristan Tzara tirelessly in one of his 1918 manifestos. The letter, the cry as a manifestation of being to the world, writes it as a creation of inner resonance. These two sides, constantly between intimacy and otherness, constitute the foundations of artists' manifestos, the embodiment of a publication driven both by urgency and by the strategy of its dissemination. A text that escapes its author once it is published: forgotten, mythologized, institutionalized, reactivated, the critical fortune of the manifestos depends on the air of time, crises, fights.
The artistic manifesto resists the definitional process. If we are accustomed to associating it with the first so-called historical avant-gardes, we make it a text of the rupture inherent in the 20th century. However, in view of the latest studies and anthologies on this theme, it seemed appropriate to examine the origin of gender in order to understand the process of emergence, intentionality and reception of these manifesto writings from the first half of the 19th century.
This thesis has a double objective: both archaeological prospection in the field of reviews of the first half of the 19th century (Le Journal des artistes, La Liberté journal des Arts, La renaissance littéraire et artistique; L'Artiste, La Revue Réaliste, Le Mercure du XIXe etc.), it also offers a reconstruction of the history of artistic manifestos by closely following the ordinances and decrees that mark the history of press freedom but also at the same time as exhibitions at the Salon, a challenge of polemics and discursive wars.
David, Vernet, Girodet, Regnault, Farcy, Didron, Jeanron, Borel, Duranty, Champfleury, Courbet were able to infuse the manifesto with a polemical value - reactionary or libertarian, right or left - that adept at an academic art or advocating social and revolutionary changes.
Declarations and proclamations - programmes, professions of faith, newsletters, appeals, epigraphs - rub shoulders with polemics and open letters, articles of opinion, criticism and editorials; all these "objects-witnesses" of a press literature that contribute to the transformation of the original function of the manifesto into texts whose striking power we know today. Critics and artists "throwers" of manifestos will use the same weapons by using the magazine as a place for ideological struggle.
Through an archaeological reconstruction within the "review" material, from Jacques Louis David to Gustave Courbet, combining art history and literature, press history and media practices, it is the historiography of art history and the idea of "rupture" that we must question and confront these cries and writings of artists.